Pensioenen

Novak ondersteunt u ook bij pensioenen. Of het nu gaat om het pensioen van uw eigen medewerkers, uw dga-relaties (in eigen beheer) of de werknemers van uw relaties.

Novak werkt op het gebied van pensioenen nauw samen met twee gerenommeerde partijen: Full•Finance Consultants en Akkermans & Partners.

Full•Finance Consultants
Uw pensioenvragen over de dga kunt u stellen via de vaktechnische helpdesk (055-3685361). U kunt vragen naar Rob Lendering. Wij maken dan graag uw (standaard) pensioenberekening (€ 140,00 exclusief btw). Ook kunnen wij u adviseren over (lijfrente)stamrechten, berekeningen hiervoor maken en/of overeenkomsten opstellen.

Akkermans & Partners
Wilt u zelf zoveel mogelijk doen, dan is Novak Pensioen Management in combinatie met pensioensoftware dé oplossing. Neem dan contact op met Akkermans & Partners (013-5427400) en vraag naar Leontine van Loon (of via e-mail: netwerken@akkermans.nl).

Akkermans & Partners is ook onze deskundige en betrouwbare partner als het gaat om werknemerspensioenen. Theo Gommer bespreekt graag met u de mogelijkheden en wensen. Ook hij is bereikbaar via 013-5427400 of via theogommer@akkermans.nl. Uiteraard krijgt u als Novak-lid 10 procent korting op het uurtarief!

De Nederlandse Pensioen Associatie

De Nederlandse Pensioen Associatie is een onafhankelijke pensioenadviseur die werkt voor het midden- en kleinbedrijf.

De Nederlandse Pensioen Associatie, gevestigd in Den Haag, kan bedrijven in het mkb ondersteunen met een pensioenadvies, -berekening of -check. Het bureau maakt pensioenen begrijpelijk, aantrekkelijk en betrouwbaar.

Het bureau treedt op als sparringpartner en raadgever van dga’s, (financieel) directeuren, HRM-managers en vertegenwoordigers van ondernemingsraden en:

• beschikt over een Wft-vergunning;
  • is ingeschreven bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM);
  • is lid van de Nederlandse Orde van Pensioendeskundigen (NOPD);
  • is lid van Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KiFiD) op basis van bindend advies;
  • is aangesloten bij beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar BAVAM.

De Nederlandse Pensioen Associatie
Jan Pieterszoon Coenstraat 7
2595 WP Den Haag
Contactpersoon: Albert Hoogeveen
Telefoonnummer: 085-0653045
E-mailadres: info@dnlpa.nl
Website: www.dnlpa.nl

Stichting PAAB

Stichting Pensioen Advies Accountants en Belastingadviseurs (PAAB)

Door deel te nemen aan Stichting PAAB, een initiatief van Akkermans & Partners, kunt u zonder Wft-pensioenvergunning toch uw relaties optimaal ‘servicen’ omtrent pensioenverzekeringen.

De pensioenverzekeringsadvisering delegeert u dan gewoon aan de Stichting PAAB. Niet alleen dga-pensioenverzekeringen maar vooral óók werknemersverzekeringen. Stichting PAAB is uiteraard vergunninghouder Wft-pensioenverzekeringen. Met Stichting PAAB haalt u betrouwbaar en deskundig pensioenadvies in ‘eigen huis’, én op topniveau.

Uiteraard bedraagt uw investering als Novak-lid geen € 695,- maar slechts € 495,- exclusief btw!

Voor meer informatie bel Stichting PAAB (013-5427400) en vraag naar Leontine van Loon. U kunt ook een e-mail sturen (info@stichtingpaab.nl).

Finact

De directeur-grootaandeelhouder (dga) staat voor een belangrijke keuze als het om pensioen gaat. Pensioenopbouw in de eigen vennootschap is nog steeds fiscaal zeer aantrekkelijk, maar de spelregels zijn inmiddels wel veranderd. Tijdens de ICT Accountancy-dag van 29 oktober, georganiseerd door GBNED en Novak, presenteerde Finact Software de vertaalslag van pensioenactualiteiten naar ICT.

Vanaf 1 januari 2014 moeten alle pensioenregelingen zijn aangepast aan de Wet Verhoging AOW en Pensioenrichtleeftijd, kortgezegd de Wet VAP. In de praktijk komt dit neer op een verhoging van de pensioenrichtleeftijd naar 67 jaar. De verhoging van de pensioenrichtleeftijd heeft tot gevolg dat de maximale toegestane opbouwpercentages voor pensioen wordt verlaagd van 2% naar 1,9% (voor middelloonregelingen van 2,25% naar 2,15%). De BV die ná 1 januari 2014 een fiscaal bovenmatige pensioenregeling heeft, kan te maken krijgen met 52% belastingheffing over de economische waarde én 20% revisierente. Actie is gewenst!

De verschillende mogelijkheden en opties zijn geautomatiseerd om de financiële consequenties in beeld te brengen, zoals:

1. ‘Invaren’ naar pensioenleeftijd 67
2. De pensioenknip 65-67
3. Keuze premievrij pensioen
4. Keuze extern eigen beheer of verzekeren

Het beste advies? De keuze van uitstel, pensioenknip, premievrij pensioen of mogelijk extern verzekeren is maatwerk én noodzakelijk om op korte termijn te maken. Ook het dividendbeleid, fiscale optimalisering, voldoende pensioenvermogen en alternatieven dienen hierbij aan bod te komen. De formele juridische vastlegging wordt een uitdaging voor accountants, fiscalisten en pensioenadviseurs.

Finact heeft de dividendtoets met consequenties voor de uitkering in combinatie met de langlopende verplichtingen geautomatiseerd en getoond tijdens de ICT-Accountancydag. Ook de verschillende actuariële consequenties en keuzemogelijkheden zijn, speciaal voor de accountancy, in geautomatiseerde rapportages opgenomen in de module DGA PensioenMonitor.

Leden van Novak krijgen 10% korting op de aanschafprijs van het online DGA Accountancypakket (€ 795,00 p.j.) en de DGA Pensioenmonitor.

Zie voor meer informatie: www.finact.nl.

Brand New Day

Novak heeft een open mantelovereenkomst gesloten met Brand New Day. Deze overeenkomst voorziet in een collectieve pensioenregeling voor elk gewenst budget. Vanaf nu kan ieder lid van Novak profiteren van de voordelen van een collectief pensioen van Brand New Day. Bij de totstandkoming van de mantelovereenkomst is Akkermans & Partners nauw betrokken.

Het Pensioenfonds voor de Accountancy (PFA) stopt per 1 juli 2017. Vanaf 1 juli 2017 vindt geen opbouw meer plaats bij PFA en een deel van de pensioenrechten wordt verlaagd. Deze wijziging biedt accountantskantoren de kans om de pensioenregeling om te bouwen van een kostenpost naar een strategisch beleidsinstrument. Met de mantelovereenkomst biedt Novak haar leden een modern alternatief aan met een aantal belangrijke voordelen.

Deze pensioenmantel is voor u als lid van Novak interessant:

• als u nu uw pensioenregeling bij het Pensioenfonds voor de Accountancy hebt lopen (het Pensioenfonds voor de Accountancy stopt er immers per 1 juli a.s. mee);
  • omdat uw pensioenregeling per 2018 toch aangepast moet worden aan de nieuwe pensioenleeftijd van 68 jaar;
  • als uw contract met uw huidige verzekeraar afloopt (vergeet in ieder geval niet om tijdig op te zeggen!);
  • als u wilt overstappen van middelloon naar beschikbare premie;
  • als u nog geen pensioenregeling hebt voor uw werknemers.
Neem voor meer informatie over de mantelovereenkomst en de speciale overstapservice van Brand New Day contact op met Guus Ham (telefoon: 06-51186741, e-mail: g.ham@novak.nl) of met Rob Rietveld van Brand New Day (telefoon: 020-7585370, e-mail: collectief@brandnewday.nl).